Tuesday 16 May 2017

SENI UKIR, Islamic dan Melayu

KESENIAN UKIR ISLAMIC DAN MELAYU, DAHULU DAN KINI.
oleh ODC Jaya Enterprise

Asalam'mualaikum & Salam Sejahtera,

Ramai di luar sana pernah atau tidak perasan akan sekarang banyak seni ukir yang berunsur kan islamic dan melayu di luar bagunan - bagunan di sekitar Bandar Kota Bharu, Kelantan, juga Terengganu. selain daripada negeri-negeri tersebut, kebanyakan seni ukir ini banyak dapat dilihat di sekitar masjid-masjid dan surau-surau di dalam negara Malaysia. Di sebalik nya, adalah kerja dan hasil ODC Jaya Enterprise dan Inai Venture Holding Sdn Bhd, 100% milik bumiputra dan melayu.

Keindahan dan kehalusan seni ukir ini, adalah satu karya yang ketamadunan sesebuah bangsa dan masyarakat itu. Tamadun melayu dan Islam di Malaysia dan dunia tidak ketinggalan, ia telah wujud pada awal ketamadunan melayu itu sendiri. Bermula pada abad ke 2, tamadun melayu dari bumi Champa - kota Inderapura ke Khmer - Angkor Wat, Kerajaan Chermin di bumi Kelantan hingga lah ke kerajaan terahkir melayu Melaka, sebelum di jajah.

Kesenian melayu ini berubah dari era ke era, abad ke abad ini kerana ecologi agama dan kemajuan yang telah merubah akan seni budaya mereka. Kita akan sepintas lalu, mengenali peredaran masa dan kesenian mereka ini, sehingga lah pada masa sekarang.

PADA PERMULAAN TAMADUN,
Permulaan tamadun melayu ini, ia berpengaruh lebih kepada mitos dan kepercayaan alam semuajadi serta unsur-unsur agama Hindu dan Buddha. Ini jelas dapat di lihat pada seni bina Candi dan Kuil mereka, mengapa peninggalan mereka ini dalam bentuk candi dan kuil. Kerana pada masa itu pembinaan candi, kuil dan istana raja-raja di perbuat dari batu dan kayu. Sementara rumah bangsawan dan rakyat jelata dari kayu, buluh dan atap daun nipah sahaja.


Ini adalah peninggalan Candi kerajaan Champa pada abad ke 2 mesihi.
Seni ukiran pada batu, yang berpengaruh hindu dan mitos.

Pada abad ke 5, kerajaan Angkor mula mendominasi teluk Siam hingga ke bumi Kelantan dan kerajaan Lama Kelantan.


 Kerajaan Ayutthaya

Pada abad ke 12, Islam mula bertapak di bumi Melayu. bermula di Pasai yang di kenali sekarang Ache. Dan kemudian masuk ke Petani-Langkasuka. Seni bina melayu mula berubah sedikit demi sedikit, dengan meninggalkan unsur mitos dan agama yang lama. Perubahan ini dapat di lihat pada rumah-rumah lama melayu, namun reka bentuk dan sistem matrik artkitak tetap asas yang sama. Contohnya rumah Thailand, Kelantan dan Terengganu, di antara seni bina yang masih kekal dengan warisan asal nya.



 Rmah Seni binaKelantan


Rumah seni bina Terengganu

Pada abad tersebut juga kebanykan raja-raja,bangsawan dan rakyat menpunyai rumah yang di perbuat dari kayu berbanding dahulu. Yang mana dahulu kala mereka mengunakan batu, ini kerana pembinaan dengan batu mengambil masa yang lama, tenaga yang ramai dan pengaliran udaranya kurang, berbanding dengan rumah kayu.

Yang menarik dan kebanyakan, karya seni ini hilang kerana ia di perbuat dari kayu. Dan bahan kayu ini, mudah terbakar dan reput apabila sampai waktunya, lebig-lebih lagi jika ia terendam dengan air yang lama. Di antara seni ukir yang masih di terusakan kesinambungan ini, adalah melalui peninggalan yang lama dan likaran ukuran yang lama.




Seni ukiran ini pada masa kini hanya dapat di lihat pada Istana-istana dan rumah orang-orang bangsawan yang di jadikan muzium. Seni bina dan ukiran ini, kini di jaga dengan rapai dan baik agar ia tidak di lupakan akan kesenian dan asal usul bangsa melayu itu sendiri.

PERADABAN DI ERA 20.
Sekarang pada abad ke 20 ini, kebanyakan seni bina bagunan dan reka bentuk nya juga banyak mengpergaruhi seni bina Asia Barat, seperti Iran, Turkey, Morocco, Andalusia dan Arabic. Seni bina ini adalah seni bina yang lama ia berasal pada abad ke 11 dan 13 lagi, ia di zaman era empayer Moghul dari India, Ottohman dari Turky dan Andalusia dari Spaniol. 





Seni bina mereka amat unit dan terpegun pada sesiapa yang melihat nya, sehingga tiga (3) icon ini telah diwartakan oleh PPB sebagai kazanah dunia dan harus di pelihara. Maka dengan itu tidak harian lah ODC Jaya Enterprise, membekal dan membuat arca-arca seni ukir ini untuk dijadikan sebagai penghiasan juga penyeri atau dalam kata lain pelengkap pada sesebuah bagunan tersebut. Bagunan itu tidak hanya pada Masjid-masjid, surau-surau atau istana sahaja. Ia boleh mengikut kesesuaian reka bentuk bagunan, rumah atau vila-vila yang mewah.

Seni ukir ini tidak semestinya terbatas dengan kesenian Asia Barat sahaja. Ia dapat di olahkan bersama untuk penghasilan yang lebih unik dan tersendiri. Ini adalah kelebihan untuk setiap keseniaan yang ada pada dunia kini.

ODC Jaya Enterprise, adalah anak syarikat kepada Inai Verture Holding Sdn Bhd, yang berpengkalan di Kuala Lumpur, dan ia telah mula berniagaa pada tahun 2002 lagi. Dan Inai telah berusia lebih kurang 20 lebih dalam penghasilan seni ukir binaan ini. Diantara mereka yang menjadikan kami sebuah iconic adalah :

1.Hotel Perdana, Kota Bharu.
2.Masjid Ismaili, Pasir Pekan.
3.Masjid Cina, Rantau Panjang.
Bagi yang Projek Mega dan bersama,
4.Istana Bukit Cendhering, Terengganu.
5.Istana Nagara, Kuala Lumpur.

Kepada sesiapa yang berminat untuk, boleh hibungi kami di ;
Kami ada menjual readymade atau make to oder,

ODC Jaya Enterprise
Bersebelehan Kota Darulnaim
Jalan Kuala Krai, 15000
Kota Bharu, Kelantan
Malaysia.

Tel     : +609-7488-322
email ; tamanindrapetra@gmail.com 

No comments:

Post a Comment